söndag 7 november 2010

Allahelgonapromenad och pepparkaksbak


Igår var jag och Daniel på Skogskyrkogården på kvällen. Det var verkligen vackert. Vi gick på småstigarna i skogsdelen och det var kolsvart förutom alla tusentals ljus som glittrade som eldflugor mellan träden. Såg nästan lite magiskt ut.

I minneslundarna var det galet många ljus och stearindimman låg tung. Det var folk överallt och barn som skrek i högan sky. Lite folkfest över det hela. Detta tillsammans med korvstånden som stod på rad utanför entrén till kyrkogården gav mig nästan lite valborgs-/julmarknadsstämning. Kändes lite lätt udda ett tag. Men det var mysigt och fint på det hela taget.
























Jag smygstartade julen lite idag när jag kom hem.
Bakade LCHF-vänliga pepparkakor efter följande recept:

Smält 50 g smör i en kastrull och blanda i pepparkakskryddor (jag var lat och hade köpt färdig blandning) samt något att söta med (jag hade stevia men lite råsocker blir säkert godare om man vill fuska lite)

Under tiden blandade jag 200 g kokosflingor med 2 ägg och lät det vila/svälla/suga åt sig en liten stund.

Sedan göra ganska tunna runda kakor på bakplåtspapper på plåt och in i mitten av ugnen ca 12 minuter (lite längre kanske.. 13)


Jag lät kakorna svalna på gallret när jag hade tagit ut dem för de badade i smält smör på plåten. De blev ganska hårda när de svalnat men inte krispiga som pepparkakor. De smakar riktigt gott men ganska kokosigt och jag hade nog kunnat ta lite mer stevia i för de var lite salta snarare än kakigt söta. Nu doftar det i alla fall pepparkaka och juligt i lägenheten och de känns som ett helt okej alternativ. Jag har ett annat recept också med mandelmjöl istället för kokos som jag ska prova nästa gång. Det vore roligt om jag kunde få till en riktig deg så att jag kan använda mina schyssta kakformar från Indiska med exotiska djur! :D

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag sa att mittenbilden är snygg och att jag också vill ha kakor :)

    (Råkade radera min kommentar men har ingalunda ändrat åsikt i någon av frågorna)

    SvaraRadera