tisdag 2 november 2010

Virkningsprojekten


Det hela började för ett ganska bra tag sen med att jag fick för mig att virka ett par gula badbyxor men kom aldrig till skott. Nu i höst började med att virka vantar som övning eftersom jag inte virkat typ sen mellanstadiet innan. Den första blev väldigt stor så jag gav bort den till Daniel, men den andra blev rätt normal så nu ser han ut som klumpfot fast på händerna. Men han hävdar envist att det är precis så han vill ha dem, och att om han hade velat ha lika stora vantar hade han ju kunnat gå till Åhléns och köpt sig ett par.

Nanna höll på att virka det fantastiska snäckskalsmönstret som syns på bilden till höger och jag bad henne lära mig. Dock så mindes hon inte riktigt hur hon hade gjort så jag fick prova lite grann. Illrig som jag är satt jag sen hemma på min kammare och klurade på hur jag skulle göra, virkade en provlapp som först såg mystisk ut men sen kom jag på hur jag skulle göra. När jag gjorde handledskydden följde jag Drops mönster (så det var ju bara att läsa innantill) med en lätt modifikation och det är det halvfärdiga resultatet på bilden. Bland annat så har jag använt ett annat, tunnare garn så jag har blivit tvungen att lägga till maskor. Men däremot listade jag ut hur jag skulle kunna göra raka kanter genom att göra en halv snäcka i kanten vartannat varv (som Nanna hade gjort). Jag tänker mig att jag ska göra en halsduk med varvat fasta maskor, stolpar och snäckorna.

Till min egenhändigt designade mössa använde jag Drops Alaska och virkade, med 4,5:ans nål, 3 varv fastmaskor och 1 varv stolpar. Till uppviket och randen högst upp använde jag i stort sett samma snäckor som handledsvärmarna. Uppviket gjorde jag sist genom att vända mössan ut och in och virka på kanten. På så sätt fick jag rätsidan utåt när jag vek upp kanten. Det hela avslutades med en snitsig boll gjort på klassiskt vis med två runda kartongbitar med hål i mitten, som på den gamla goda tiden alltså :)

Mitt nuvarande projekt är att virka massor med mormorsrutor i tre färger. Tanken är att de ska bli tillräckligt många för att sättas ihop till en kjol. Men vi får väl se, kanske blir det bara en mycket liten kudde att ha i soffan ;)

Så här ser mormorsrutorna ut! Än så länge är de bara två men de går ganska fort att virka en ruta. Garnet är Plassard Caline, det hela är virkat med en virknål typ 3 och varje ruta är ungefär 13 cm bred. För att göra en kjol behöver jag det fantastiskt jämna 8,4 rutor runt om, är det inte fantastiskt så säg. Jag får prova med 9. Kanske har jag blivit ytterligare lite smalare när det är färdigt så att det räcker med 8. Den som lever får se.

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg. Roligt att se dig här i bloggrymden också!
    Kram och tack för igår!

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Det var mysigt :) Lite mindre ben i soppan nästa gång bara..

    SvaraRadera
  3. Ta med dig projekten och virka medans du sjunger med oss! :) Kram!

    SvaraRadera