måndag 22 november 2010

En doft av nybakat...

Jag surfade runt lite på KiF och hittade ett intressant brödrecept som jag provbakade imorse.
Brödet som fantastiskt nog kallas för lembas bakas på ägg, ost, majonnäs och valfria torrvaror.
Jag tog:

1 ägg
1/2 finhackad mozzarellaost
1 klutt (msk?) majonnäs
sesamfrön
linfrön
pumpakärnor
lite fiberhusk
lite bakpulver
färdigblandade malda brödkryddor, ganska mycket
hela torkade fänkålar

Jag blandade i lite på en höft så jag vet inte exakt hur mycket av varje jag tog men så att degen var lite lagom lös men ändå gick att forma till bollar. Tar man för mycket husk kan det bli lite lätt gummiartat så man får vara med lite där.

In med hela kalaset i ugnen på 225 grader i kanske 10 minuter (tog inte tid). Lät svalna något på gallret och provåt sedan till frukost. Och det var sååå gott! Smakar som riktigt bröd, jag blev nästan tårögd ;)

Det räckte till två bullar och jag orkade bara en till frukost. Den andra avnjöt jag till lunchen.




Imorgon börjar andra kursveckan på zonterapiutbildningen. Det ska bli riktigt roligt!

Här är jag på Allt för Hälsan på Stockholmsmässan, paparazi-fotad av mamma, i färd med att ge provbehandlingar i Axelsons monter.
Det var superkul att vara med där och kändes verkligen lärorikt. Så nu är jag hur taggad som helst inför fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar